11 oktober 2011

Lite perspektiv på livet ...

Måste bara å det varmaste tipsa om ett fantastiskt program jag såg i Söndags. "Människans planet" på SVT. Det finns fortfarande tillgängligt på SVT play fram tills den 15 oktober. Klicka HÄR så kommer ni till programmet.
Programmet handlar om en urstam som lever inne i regnskogen, helt isolerad från omvärlden.

Jag blir så fascinerad. Alla vi människor lever helt olika liv, men många av oss har en iphone och loggar in på Facebook titt som tätt. Vi lyssnar på radion och läser nyheterna, eller en god bok. Jag kan tycka det är trist när mjölken är slut i kylskåpet, när kaffet är slut eller att mitt batteri har dött på mobilen... att det är uschligt när det regnar ute och när mitt paraply går sönder av höstblåsten. Jag älskar att ta ett varmt bad i badkaret men då vill jag gärna ha min goda lavendelolja i vattnet... Idag suckade jag lite över att jag missade en buss mitt framför näsan, men tog nästa ...

När jag ser det här programmet känner jag en oerhörd tacksamhet för att jag faktiskt har det så bra, men också en varm tacksamhet för att det finns människor på jorden (fortfarande) som är minst lika lyckliga som jag för det lilla, att leva, vara frisk och tacksam över att ha mat för dagen. Att ta hand om sina nära o kära och inte bryr sig om oväsentligheter.

Yes vad bra! Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar